De blijvende boodschap van Anneke was en is: Draag minimaal altijd een reddingsvest.

Een reddingsvest werkt alleen als je het aanhebt… Het kan je redding betekenen als je in het water valt; en dat is een risico voor iedereen die vaart. Een reddingsvest draait je op je rug zodra je in het water ligt. Daardoor kun je blijven ademhalen, ook als je bewusteloos bent.

  • Maak er een gewoonte van: aan boord = reddingsvest aan. Draag in ieder geval een reddingsvest bij een watertemperatuur lager dan 15 graden, ’s nachts, bij mist of vanaf windkracht 4 Beaufort. En als je zeeziek bent;
  • Besef dat overboord vallen een zekere dood kan betekenen als je géén reddingsvest draagt.

TIPS voor goed gebruik van een reddingsvest

  • Een reddingsvest werkt alleen als je het draagt!
  • Het vest moet je goed passen
  • Maak alle sluitingen en de ceintuur vast
  • Gebruik ook de kruisbanden! Die voorkomen dat het vest over je hoofd uitschiet als je in het water valt of als je aan het vest terug aan boord wordt getrokken
  • Draag het reddingsvest over je jas, niet eronder
  • Zet je naam in je reddingsvest en draag geen vest van iemand anders
  • Test reddingsvest regelmatig

Een overzicht van de vele acties

Tja, toen kwam alleen al voorbeelden van de reddingsacties van dit jaar, oeps wat divers en indrukwekkend. Het gebeurt elk jaar dat watersporters te water raken zonder zwemvest en overlijden door verdrinking Gemiddeld zo'n acht keer per jaar zoekt de  KNRM vergeefs naar overledenen. En dat terwijl een reddingsvest zorgt dat iemand blijft drijven en snel gevonden kan worden.

Anders was het met het containerschip dat in brand stond voor Ameland. Van 30 meter hoogte sprongen ze naar beneden. Hoewel met zwemvest om, maar ook met kleding aan, dat al wapperende als een vogel, gaat dat nooit lukken om goed en veilig in het water te komen. Dat overleef je dus niet.

Verder voorbeelden zoals,

  • Een duiker is verdronken;
  • Trimaran slaat om als een drijver afbreekt;
  • Verkeerde vaargeul bij Harlingen;
  • Fatale klap van giek;
  • Jacht gezonken in de monding van de Westerschelde;
  • Zomerstorm Poly, waar vanwege de storm de pompen niet verantwoord was om die over te zetten bij een zeilboot bij het Ramsdiep;
  • En dan het drukke Reddingstation Dordrecht Zuid aan de rand van de Biesbosch. Zeven keer actie op een dag!

Eigenlijk te veel om op te noemen, maar het zijn allemaal zo verschillende voorbeelden.

Heel leerzaam en confronterend.

TREND

Jaarlijks ziet de KNRM minder kajuitzeilboten op de Wadden en het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer.

Motorbootvaarders hebben het meest last van niet goed voorbereid het water op, zowel wat weersverwachting als het onderhoud van de motor. Bij de motorboothupverlening bestaat 23% uit motorstoring (560 acties in 2022).

Motorstoring

  • Goed nieuws: Kan worden voorkomen;
  • Controleer de brandstoftank voor je de winter ingaat. Volle tank tegen het vocht;
  • Vervang fiters op tijd;
  • Volg een cursus over het motoronderhoud. Of breng je boot weg en laat het doen;
  • Zelfredzaamheld: Zorg dat je een plan B hebt;
  • Zorg voor een goed anker met voldoende lijnen. Dat je zichthaar bent voor andere boten;
  • Regel een sleepje in situaties waar de nood minder hoog is;

 Zorg dat je altijd een set filters en passend gereedschap bij je hebt en impeller voor het koelwater.

Voor de weersverwachting adviseert de KNRM de www.windy.com app. Deze geeft zelfs per uur nauwkeurig informatie wat de wind gaat doen en laten buien zien, die andere apps vaak niet ziet.

TOEKOMST

Juist nu, omdat de KNRM binnenkort 200 jaar bestaat, is het goed om na te denken over de toekomst. Hoe willen we de organisatie vormgeven, zodat ze nog minimaal 200 jaar bestaat. Eén van die punten is dat er meer vrouwen als vrijwilligers komen. Want de reddingsboten en het materiaal kan tegenwoordig ook makkelijk door vrouwen worden bediend. Het is niet allemaal meer zwaar mannenwerk.

En wat is de impact van de organisatie op het gebied van milieu. De CO2-uitstoot kan worden verminderd, bijvoorbeeld door het varen op biodiesel en energie op te wekken door zonnepanelen. Alleen al dit jaar  zijn er dertien reddingstations uitgerust met zonnepanelen, waarna de teller staat op negentien stations die jaarlijks 300.000 kWh groene energie opwekken. 

In het jubileumjaar vinden veel activiteiten plaats,  houdt hiervoor de website KNRM.nl in de gaten.

Tenslotte, zeevarenden en watersporters die in de problemen komen,  kunnen - zowel op als aan het water - 24 uur per dag rekenen op hulp van de KNRM.

Ze voorkomen incidenten waar her kan. Ze redden en helpen mensen waar het moet. Van haven tot vaarwater, van strand tot zee. De vrijwilligers varen jaarlijks 2.500 keer uit om ongeveer 4.000 mensen veilig aan de wal te brengen. Hulpverleningen zijn kostenloos, maar........de KNRM  is een goed doel en kan bestaan dankzij donaties, schenkingen en nalatenschappen.

Doneer nu.....

Als meer Nederlanders donateur worden of op een andere manier het reddingswerk steunen, kan de KNRM ook in de toekomst mensen en dieren in nood blijven redden.
Doneren kan met de website KNRM.nl

Omringd door het verleden op weg naar de toekomst

Met deze slogan sloot Anneke haar presentatie af. Een warm applaus van de deelnemers en geluiden als fascinerende en leerzame lezing waren te horen. Dit hadden we niet willen missen. 

John heeft Anneke met mooie woorden heel hartelijk bedankt met een fles uit Aalsmeer voor de middagvullende lezing en haar ook bedankt dat ze haar vrije zondagmiddag hiervoor belangeloos heeft gebruikt.
Ook het 75-jarige jubileumboek van de WVA viel in goede aarde.

Een dag om nooit te vergeten. Kijk regelmatig op de website van de KNRM, want het wordt een uitbundig feestelijk jaar vol activiteiten, gewoon om de KNRM goed op de kaart te kunnen zetten en in de belangstelling te brengen en vooral: wordt lid en/of doneer! Kijk op de website KNRM.nl

John van Gelder, lezingencommissie WVA